همه چیز درباره دستگاه کارتخوان

همه چیز درباره دستگاه کارتخوان

استفاده از دستگاه های کارتخوان چند سالی است که در میان مردم رایج شده است. اگرچه حتی سوپرمارکت های کوچک هم به دستگاه های کارتخوان مجهز شده اند اما بنا به گفته کارشناسان، میزان استفاده از دستگاه های کارتخوان همچنان با استاندارد بین المللی فاصله دارد. با این که دستگاه های کارتخوان خریدی بی دردسر و راحت را رقم می زند اما همچنان افرادی هستند که تمایل زیادی به جابجایی وجه نقد و خرید با آن را دارند. استفاده از کارتخوان ها نقش مهمی در نظام اقتصادی کشور دارد و این که همچنان افرادی هستند که تمایل استفاده از کارتخوان ها را ندارند، ضعف فرهنگسازی این موضوع را نشان می دهد. شرکت فناوری کارت پردازش دامون قصد دارد در این مقاله هر آن چه که درباره دستگاه های کارتخوان مهم است را اطلاع رسانی کند تا گامی در جهت فرهنگسازی استفاده از دستگاه های کارتخوان بردارد.

دستگاه های کارتخوان چه زمانی به وجود آمدند؟

حدود ده سال است که دستگاه های کارتخوان در ایران رونق پیدا کرده اند اما استفاده از دستگاه های کارتخوان در کشورهای جهان اول، بیش از سی سال است که رواج دارد. اولین دستگاه کارتخوان توسط ویلیام بروبک در سال 1974 ساخته شد و در فروشگاه های مک دونالد مورد استفاده قرار گرفت.

چرا باید از دستگاه های کارتخوان استفاده کنیم؟

تصور کنید که قصد خرید کالایی با قیمت یک میلیون تومان را دارید. آیا به همراه داشتن این میزان از پول، کار عاقلانه ای است؟ احتمال گم شدن و دزدی پول، آنقدرها کم نیست که بتوان از این مورد چشم پوشی کرد. استفاده از دستگاه های کارتخوان امنیت بالاتری در نگهداری از پول شما را به همراه دارد و از طرفی به شما امکان خرید اجناس گران تر را می دهد. این امنیت برای فروشنده کالا نیز برقرار می شود. فروشندگان مستقیما پول دریافتی را از طریق دستگاه های کارتخوان به حساب خود واریز می کنند و در این میان پول نقدی رد و بدل نمی شود.

از دلایل دیگری که استفاده از کارتخوان ها را مهم تلقی می کند، کاهش اتلاف زمان برای خریدار و فروشنده است. فروشگاه هایی که حجم بالایی از مشتریان را دارند باید بتوانند در کمترین زمان، حسابرسی کنند.

از طرفی استفاده از این دستگاه ها هیچ هزینه ای برای دارنده کارت ندارد و خریدار می تواند در صورت بروز مشکل، به راحتی حساب خود را بررسی کند.

یکی دیگر از دلایل مهمی که هر فردی را ملزم به استفاده از دستگاه های کارتخوان می کند، حفظ سلامت شخص است. اسکناس ها عامل بزرگی از میکروب ها و ویروس ها هستند و دست به دست افراد زیادی چرخیده اند. استفاده از اسکناس می تواند عامل مهمی در انتقال بیماری ها باشد از این رو استفاده از کارت های شتاب و دستگاه های پوز، نقش مهمی در کاهش ابتلا به بیماری ها دارند.

نکته مهم دیگر در استفاده از دستگاه های کارتخوان، حفظ محیط زیست و کاهش تولید کاغذ است. استفاده از دستگاه های کارتخوان، باعث حفظ ساختار اسکناس ها می شود و از طرفی، در بسیاری از موارد به جای خرید بلیط و دریافت کاغذ، کاربرد دارد.

آیا تراکنش های ناموفق و کسر موجودی از طریق دستگاه های پوز قابل پیگیری است؟

یکی دیگر از مزایای استفاده از دستگاه های کارتخوان همین مورد است. دستگاه های کارتخوان تمامی نقل و انتقالات موفق و ناموفق را در حافظه خود ثبت می کنند و خریدی مطمئن را رقم می زنند. این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که در صورت کسر موجودی و انجام عملیات ناموفق، در کمتر از چند ساعت، موجودی مجددا به حساب خریدار بازگردانده می شود. ضریب امنیتی دستگاه های کارتخوان بسیار بالا است و امکان از دست دادن پول و کلاه برداری از طریق آن ها وجود ندارد.

Pos یا دستگاه کارتخوان به چه کسانی تعلق می گیرد؟

احتمالا شما هم در کنار دستفروش های جاده ای، تابلوهای زیادی را دیده اید که روی آن ها نوشته شده است: کارتخوان موجود است. کارتخوان ها به همه افرادی که کسب و کارشان با استفاده از دستگاه های پوز ساده تر می شود، تعلق می گیرند. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از دستگاه های کارتخوان استفاده کنند و هیچ محدودیت قانونی برای عدم دریافت دستگاه های کارتخوان وجود ندارد. اگر صاحب کسب و کار شخصی و کوچکی هستید، می توانید با سرمایه شخصی اقدام به خرید دستگاه های کارتخوان کنید. تفاوت صاحبان شرکت و سازمان ها با اشخاص معمولی و صاحبان کسب و کار کوچک، در نحوه تهیه دستگاه های پوز است. مدارکی که از اشخاص حقوقی یا همان صاحبان شرکت ها و سازمان ها، گرفته می شود، کامل تر از مشاغل کوچک است. در هر صورت ارائه تصویر کارت ملی و شناسنامه همراه با شماره حساب بانک عامل برای خرید دستگاه کارتخوان، برای همه افراد یکسان است. همچنین به ازای خرید هر دستگاه، خریدار باید اوراق تعهد آور بانکی و یا سفته تهیه کند. برای بانک ها تعداد تراکنش شما مهم است و اگر بعد از دریافت دستگاه کارتخوان از آن استفاده نکنید، دستگاه مجددا پس گرفته می شود چرا که تعداد دستگاه های پوز در ایران محدود است و هزینه این دستگاه ها بالا است.

از دستگاه کارتخوان در چه مکان هایی می توان استفاده کرد؟

دستگاه های کارتخوان بیسیم نسل جدیدی از دستگاه های کارتخوان هستند که می توانند در تمامی نقاطی که موبایلتان آنتن میدهد، مورد استفاده قرار گیرند. پیک های موتوری، فروشگاه های زنجیره ای، دست فروشان، پارکینگ ها، انبارداری ها، پارکبان ها و فروشگاه ها از جمله مواردی هستند که از کارتخوان های سیار استفاده می کنند. بسیاری از اتوبوس ها به سیستم کارتخوان مجهز شده اند تا به جای بلیط، با استفاده از کارتخوان، کرایه اتوبوس را دریافت کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *