نکات مهم نگهداری صحیح کارتخوان

نکات مهم نگهداری صحیح کارتخوان

نکات مهم نگهداری صحیح کارتخوان

یکی از دستگاه‌ های که چند سالی است در میان مردم به خصوص مشاغل رواج پیدا کرده دستگاه کارتخوان اصفهان می‌باشد. این دستگاه هرچند توانسته بسیاری از امورات را تسهیل کند، اما همچنان نحوه استفاده از آن با بسیاری از استاندارد های بین المللی فاصله دارد. این دستگاه دیگر دردسر حمل و نقل پول نقد را خیلی کمتر کرده است، اما افراد بسیار زیادی هنوز علاقه خاصی به حمل پول نقد دارند.

کارتخوان نقش مهمی در خرید و فروش به عهده گرفته‌ است. برای هر دستگاه یکسری دستورالعمل‌ها و مواردی در نگهداری اصولی و صحیح وجود دارد، دستگاه کارتخوان هم از این قاعده مستثنا نیست. پس باید علاوه بر استفاده مطلوب از آن راه‌ های نگهداری مطلوب‌تر هم دانست. در این مقاله تصمیم داریم نکات مهم را در رابطه با نحوه نگهداری صحیح کارتخوان به شما ارائه دهیم.

منظور از دستگاه کارتخوان چیست ؟

به دستگاهی که به آن پایانه فروش نیز گفته می‌شود و از طریق شبکه یا ارتباط تلفنی در هر زمان و مکان حجم بسیار زیادی پول را انتقال می‌دهد، کارتخوان می‌گویند. با استفاده از این دستگاه دیگر شما نیازی نیست همیشه و در هر مکانی پول نقد بسیار زیادی را همراه خود داشته باشید. با خرید از دستگاه کارتخوان، کارت کشیده می‌شود که پول از حساب شما کسر شده و به حساب فروشگاه یا مغازه واریز می‌گردد. این دستگاه فقط به انتقال پول مشغول نیست، بلکه موجودی گرفتن، پرداخت قبض، خرید شارژ تلفن همراه و دیگر موارد هم از وظایف آن به حساب می‌آید.

نکات مهم در نگهداری اصولی از کارتخوان

در بسیاری از مواقع یادگیری شرایط نگهداری از وسایل از استفاده آن‌ها واجب‌تر می‌باشد. با نگهداری اصولی علاوه بر اینکه از تعمیر دستگاه کارتخوان به طور مکرر نجات پیدا می‌کنید، بلکه طول عمر آنها را هم افزایش می‌دهد. در این بخش به نکاتی که در نگهداری از کارتخوان به شما کمک می‌کند، اشاره می‌کنیم.

نکات مهم نگهداری صحیح کارتخوان

1- چک کردن دستگاه هنگام تحویل

کارتخوان‌ های یک نوع سیستم کامپیوتری بسیار کوچک هستند که برای بالا بردن امنیت دارنده کارت و پذیرنده با یک ویژگی و ساختار خاص، ساخته و طراحی شده است. پس هنگامی که قصد تحویل دستگاه کارتخوان اصفهان را از نمایندگی یا کارمند بانک را دارید، بهتر است حتماً تمام بدنه و قطعات آن را چک کنید که دستگاه سالم را تحویل گرفته باشید. پس از بررسی بهتر است آن را راه اندازی کنید تا خیالتان راحت باشد که مشکلی از نظر برقراری ارتباط هم ندارد.

2- مراقبت و تمیزی هد مغناطیسی دستگاه

یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که کارشناسان در مراکز تعمیرات دستگاه کارتخوان اصفهان با آن مواجه می‌شوند، خرابی هد مغناطیسی می‌باشد. هدهای مغناطیسی وظیفه‌ی خواندن و ارسال اطلاعات کارت بانکی را به عهده دارند. حال اگر گرد و غبار و یا هرگونه کثیفی بر روی آن بنشیند موجب اختلال و ایراد در عملکرد آنها می‌شود. نکته حائز اهمیت آن است که از ورود کارت‌های غیربانکی یا اشیای دیگر به این قسمت جدا خودداری کنید. برای سرویس به موقع هم باید ماهی یک بار کارتی را آغشته به الکل کرده و آرام در قسمتی که مربوط به کشیدن کارت است وارد نمایید. با انجام این کار بسیاری از آلودگی‌های هد از بین می‌رود.

3- جلوگیری از روشن بودن مکرر دستگاه

دلیلی ندارد هیچ کدام از دستگاه‌ های کارتخوان در 24 ساعت شبانه روز روشن باشند. بهتر است یک بازه خاموشی بر روی دستگاه تعریف کنید. به عنوان نمونه بعد از چند ساعت فعالیت 5 دقیقه خاموش باشد. هر گاه که دستگاه روشن می‌باشد، باتری آن را از جایگاه خارج ننمایید. سوکت‌های شارژر بسیار حساس هستند و هنگام اتصال کابل و شارژر دقت لازم را داشته باشید.

4- جلوگیری از تعمیر خودسر دستگاه

در بسیاری از مواقع دیده شده که در صورت ایراد یا خطایی کاربر به راحتی دستگاه را باز کرده و خود اقدام به تعمیر می‌نماید، این کار بسیار اشتباه می‌باشد. زیرا کارتخوان‌ ها به شبکه‌ های اصلی مالی کشور وصل هستند و به همین دلیل اطلاعات بسیار مهمی در آن‌ها وجود دارد. به خاطر همین امنیت اطلاعاتی بهتر است، تعمیر توسط شما انجام نشود. با هر گونه دستکاری یا باز و بسته کردن پیچ‌ها، منجر به قفل شدن سیستم می‌شوید. در صورتی که برای دستگاه هر مشکلی ایجاد شود، باید آن را به نمایندگی تعمیر دستگاه کارتخوان بسپارید. آنها با داشتن کادری متخصص و مجرب می‌توانند با روش اصولی به اصلاح ایراد و عیب‌ها بپردازند.

5- نگهداری از محل عبور و مرور رول‌ های کاغذی

در هر دستگاه کارتخوان اصفهان قطعاً محلی برای جای‌گیری رول‌های کاغذی وجود دارد. این رول‌ها وظیفه چاپ رسید خریدهای شما را به عهده دارند. در صورت بروز هر نوع مشکلی در آنها، عملکرد دستگاه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است تا جایی که امکان دارد از ورود گرد و غبار به دستگاه جلوگیری کنید. چند وقت یکبار یک فشار باد ملایم یا با دستمال‌های آغشته به الکل این نواحی را تمیز نمایید.‌ رنگ چاپ هم از دیگر مواردی است که حائز اهمیت می‌باشد. چاپ‌های آبی ضخامت بالایی دارند که زیاد توصیه نمی‌شوند.

نکات مهم نگهداری صحیح کارتخوان

جمع بندی نهایی

اصولا نگهداری و سرویس به موقع دستگاه‌های کارت خوان کار سخت و دشواری نمی‌باشد. اما باید با دقت لازم و کافی انجام گیرد. هر چقدر شما در استفاده از دستگاه دقت لازم را به کار ببرید، عملکرد دستگاه افزایش پیدا کرده و کارایی آن را بالا می‌برید. اگر دستگاه را مدام روشن نگذارید، آن را در محیط های گرم قرار ندهید، به صورت مرتب آن را از گرد و غبار پاک نمایید، قطعا دستگاه سالمی خواهید داشت.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *